Name : Farhan Imran mousa Date of birth: Iraq - 1967 Scientific rank: Professor General Specialization: Art theater, Theatrical directed Job: Assignment University Professor The address of the workplace: College of Fine Arts University of Baghdad Languages: Arabic\ English Mobile: 07704300999
1- BSC: University of Baghdad, College of Fine Arts, 1997 2- Masters: University of Baghdad, College of Fine Arts2000 3- PhD: University of Baghdad, College of Fine Arts, 2012
- Assistant Dean for Administrative Affairs, Faculty of Fine Arts, University of Baghdad
- President of the Department of Performing Arts/Faculty of Fine Arts/University of Baghdad.
- He served as Director of Community Education in the Ministry of Higher Education and Scientific Research.
- He was Director of the Operations Room of the Ministry of Higher Education and Scientific Research.
- He was the Coordinator of the General Secretariat of the Council of Ministers.
- He was the representative of the Ministry of Higher Education and Scientific Research in the Presidency of the Republic.
- Representative of the Ministry of Higher Education and Scientific Research to the National Reconciliation Commission/Prime Minister's Office
- He served as Coordinator of the Ministry of Higher Education/Kurdistan Region.
- He was the representative of the Ministry of Higher Education and Scientific Research at the Ministry of National Security
1- Iraqi Artists Syndicate, member. 2- Iraqi Journalists Syndicate, member. 3- Iraqi Theatrical Union, member. 4- Iraqi Academic Union, member. 5- Iraqi Broadcasters Union, member.
- Theatre Show Space Book/Al-Fatah Publishing/Filing Number 2171
- Research on the visual system of theatrical presentation between cultural identity and the culture of Iraqi globalization/theatre as a model.
- Search for the directorial vision of the theatrical text in the concept of picture theatre.
- Search for context and communicate meaning in the Iraqi theatrical show.
- Search for semantic displacement and figurative formation in postmodernist theatre.
- He researched the philosophy of abstraction and the emergence of space in the postmodernist theatre.
- Search for physical performance and constructive vision in postmodernist theatre.
- He looked for the features of globalization in the Iraqi theatrical show.
- Search for the functional system of directing in interactive theatre performances.
- Search for the directorial vision in the stage performances of the epic "Awni Kromi Model."
- Search semantic photographic encryption in the contemporary theatrical show.
- Research the aesthetics of the mystical image and its representations in the postmodernist theatre.
1- One of the faculty members of the University of Baghdad 2. Theatrical directing 3. Administrative work
1- BSC: University of Baghdad, College of Fine Arts, 1997 2- Masters: University of Baghdad, College of Fine Arts2000 3- PhD: University of Baghdad, College of Fine Arts, 2012
- Supervised ( 7) postgraduate/master's students.
- Supervised postgraduate/Ph.D. students (11) students.
- He discussed several postgraduate students (Master's/Ph.D.) Faculty of Fine Arts/University of Baghdad
- Scientific expert for a number of master's and doctoral theses in the Faculty of Fine Arts
- Many discussions at Iraqi universities.
Philosophy of Abstraction and Construction of Space in Contemporary Iraqi Theater Abstract The aesthetic and stylistic features in the theatrical play develop according to the changes of the age and its developments. Stylistic forms different from the prevailing and familiar in the visions of contemporary theatre directors emerged which adopt the removal of traditional awareness in the creation of the visual space of theatrical discourse, through adopting contemporary formats and structures which depend on the abstraction representations in the aesthetic construction of the contemporary theatre show which is one of the prerequisites of the postmodern theater, that produces aesthetic data based on abstract metaphors in the formation of th
... Show Moreيشكل السياق جانبا مهماً في فهم الخطاب والمقصود هنا العرض المسرحي، من خلال ما يمده السياق للمتلقي من مؤشرات، يتم الاعتماد عليها في استكمال المعنى الظاهر بالمعنى المستتر، فالسياق يعتمد في الاصل على المحيط المادي الاجتماعي الذي يتم فيه التواصل وفيه يتعرف المرسل والمتلقي أحدهما على الآخر وتتبلور الصورة التي يحملها الطرفان أحدهما عن الآخر، الى جانب كونه يمثل الاحداث التي سبق لهما أن عاشاها والتبادل القولي
... Show Moreرافقت القسوة الانسان منذ القدم وكثيرا ما تم الخلط بينها وبين العنف لشدة التقارب بينهما , وهنا يحاول البحث ان يفصل بين كلا المفهومين ويتفرد بمفهوم القسوة, الذي سلط عليه الضوء في المسرح لأول مرة على يد الفرنسي(انطوان ارتو) في محاولة للكشف عن المعالجة الاخراجية التي قدمها المخرج العراقي(صميم حسب الله) لمفهوم القسوة في مسرحيته الموسومة (خريف) ويتضمن البحث نبذه (مفهوم القسوة في الفكر الانساني) وكذلك (الق
... Show Moreأثر تنوع الرؤى الاخراجية للاتجاهات والحركات المسرحية المعاصرة في أتساعالاشتراطات الجمالية لبنية الخطاب المسرحي + الامر الذي ادى الى انزياح مكوناتالعرض وعناصره ؛ ومنها المنظومة السردية للنص التي شكلت في بدايات المسرحجغرافية العرض المسرحي والمرتكز النظري والفكري الذي يمد العرض المسرحي أغلبتدفقه الجمالي وعنصر أستعلائي لعناصر العرض الاخرى ؛ وضمن التطورات اللاحقةأنسحب المخرج المسرحي من سطوة البنية النص
... Show Moreتعد مجالات الصورة وعلاماتها الحركية حضوراً دلالياً للاتصال العلامي واتساعاً في الرابطة الجدلية ما بين الدوال ومداليها، التي تقوم بها الرؤية الاخراجية لإنتاج دلالات اخفائية تمتلك جوهرها الانتقالي عبر الافكار بوصفها معطيات العرض، ويسعى التشفير الصوري الى بث ثنائية المعنى داخل الحقول المتعددة للعرض المسرحي، ولفهم المعنى المنبثق من هذه التشفيرات البصرية، تولدت الحاجة لبحث تشكيل هذه التشفيرات وكيفية تح
... Show More