Preferred Language
Articles
/
jperc-757
الضغوط الصدمية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى تلامذة الصف الخامس الابتدائي
...Show More Authors

    تعاني الطفولة العراقية منذ عدة سنوات نزاعات وحروب جعلت حياتهم رهينة ظروف استثنائية بأستمرار نتيجة تعرضهم للضغوط الصدمية والتي تؤدي الى ارتفاع مستوى التوتر . ومن هنا تبلورت مشكلة البحث الحالي من خلال الاجابة عن الأسئلة التالية :-

  1. ما هي الضغوط الصدمية التي واجهها تلامذة الصف الخامس الابتدائي .
  2. ما هي علاقة الضغوط الصدمية بالتحصيل الدراسي لدى تلامذة الصف الخامس الابتدائي .

ومن هنا تأتي اهمية البحث الحالي من خلال التعرف على الضغوط الصدمية ومعدل انتشارها بين تلامذة الصف الخامس الابتدائي .وهل تختلف درجة المعاناة من اضطرابات ما بعد الضغوط الصدمية لدى عينة البحث على وفق متغير الجنس (ذكور - اناث) وعلاقة ذلك بمستوى تحصيلهم الدراسي .

ويستهدف البحث الحالي ما يأتي :-

اولا ً:   الكشف عن الضغوط الصدمية التي تعرض لها تلامذة الصف الخامس الابتدائي (العينة الكلية) اثناء الحرب وبعدها .

ثانيا ً:   الكشف عن الضغوط الصدمية التي تعرض لها تلامذة الصف الخامس الابتدائي (العينة ) على وفق متغير الجنس (ذكور - اناث)  .

ثالثا :  ً قياس اضطراب ما بعد الضغوط الصدمية لدى تلامذة الصف الخامس الابتدائي (عينة البحث).

رابعا ً:  الكشف عن العلاقة بين الضغوط الصدمية والتحصيل الدراسي .

 

وقد استخدم (المنهج الوصفي التحليلي) في الكشف عن الضغوط الصدمية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي . واشتملت عينة البحث (100) من الذكور و (100) من الاناث  تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية . وتم اعداد مقياس اضطراب ما بعد الضغوط الصدمية . وتكون مقياس الكشف عن الضغوط الصدمية (28) فقرة بصيغته النهائية . ومقياس اضطراب ما بعد الضغوط الصدمية (40) فقرة بصيغته النهائية . وفي المعالجات الاحصائية استخدم الاختبار التائي لعينة ومجتمع البحث والاختبار التائي (t-test) للعينات المستقلة المتساوية العدد .والاختبار الزائي لأختبار دلالة الفرق بين معاملي ارتباط بيرسون في عينتين مستقلتين . ومعامل الارتباط الرتبي (سبيرمان).

وتوصلت الدراسة الى النتائج الآتية :-

  1. ان العينة من الذكور والاناث يعانون من اضطراب ما بعد الضغوط الصدميةعلى وفق تقديرات افراد العينة .اذ ارتفع المتوسط الحسابي لدرجات العينة وكان اعلى من المتوسط الفرضي للمقياس وبمقدار انحراف معياري واحد تقريبا ً وكان متوسط الاناث اعلى .
  2. هناك علاقة سالبة دالة احصائيا ً بين درجات اضطراب ما بعد الضغوط الصدمية ودرجات التحصيل الدراسي للعينة الكلية وكذلك لعينة الذكور وعينة الاناث .

وعلى ضوء هذه النتائج توصل البحث الى عدد من التوصيات والمقترحات .

 

 

View Publication Preview PDF
Quick Preview PDF
Publication Date
Tue Jul 01 2008
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
الاحداث الصدمية وعلاقتها بالتوافق النفسي الاجتماعي لدى تلامذة الصف السادس الابتدائي
...Show More Authors

تتركز اهمية البحث الحالي في ان المجتمع العراقي يعد واحداًمن المجتمعات التي تتعرض يومياً الى احداث صدمية كثيرة ومتعاقبة . وأن ندرة الدراسات العراقية . وخصوصاً دراسة الاطفال الذين تعرضوا لهذه الاحداث ومدى قدرتهم على مواجهتها سواء اكانت هذه المواجهة عن طريق التعرض المباشر للحدث او عن طريق سماع تلك الاحداث من خلال الناس ، قد تسبب آثاراً نفسية تتضاعف بمرور الوقت .   وتأتي اهمية البحث الحالي من خلال التع

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Sun Oct 02 2011
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
Moral Intelligence and its Relationship with Academic Adjustment for Sixth Year Primary School Pupils
...Show More Authors

This research aims at measuring the relationship between moral intelligence and academic adjustment for sixth year primary School Pupils.

The research is assigned to sixth year primary school pupils- Baghdad –the 2nd   karkh of the both genders .The total sample includes (500) pupils .The researchers has built two scales one for Moral Intelligence and another for Academic Adjustment and applied them on the total sample of the research .The researchers treated data by appropriate statistical means .The research has reached the following results:

  • The pupils of sixth year primary school characterized by Moral Intelligence.
  • The

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Sun Jul 01 2018
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
Perceived competence and its relation to locus of control among sixth-grade students
...Show More Authors

The purposes of study are to measure the perceived competence and the locus of control among sixth-grade students, to identify the statistical differences between the perceived competence and the locus of control among sixth-grade students regarding the variable of gender, achievement, and economical status, and lastly, explore the correlation relationship between perceived competence and locus of control among sixth-grade students, To do this, the researchers have constructed two scales: one to measure the perceived competence based on bandura's theory (social-cognitive theory) which consisted of (26) items and the other to measure the locus of control based on Rotter's theory (social-learning theory) which included (25) items. The samp

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Thu Jul 02 2009
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
خرائط أساليب التعلم لدى طلبة الجامعة وعلاقتها بالتحصيل الدراسي
...Show More Authors

أولاً: مشكلة البحث:

للتربية دوراً أساسياً في تكوين الإنسان ليصبح قادراً على الإسهام الحضاري، ودفع عجلة التنمية إلى الأمام. وينظر للتربية حالياً بأنها عملية توثيق الصلة بين الناشئ والبيئة في ظروف معينة تعينه على النمو في الاتجاه المرغوب فيه. ويأتي الجانب المعرفي في مقدمة جوانب النمو، فهو المسؤول عن بناء شخصية الفرد وأسلوب تفكيره (سعيد، 1989، ص28). فضلاً عن كونه الخاصية الراقية عند الإنسان التي

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Thu Oct 01 2015
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
Posttraumatic cognitions and its Relationship with Posttraumatic Stress Disorder of Traumatized Individuals
...Show More Authors

Symptoms of posttraumatic stress disorder are associated with various variables such as the exposure to traumatic events, sex and age. Such events could lead to negative cognitions towards self and the world. These cognitions, in turn, may lead to traumatic related disorders.

The present study aims to identify the percentage of traumatised individuals according to sex and age category variables. It also aims to assess the average of spreading symptoms of posttraumatic stress disorder of traumatised individuals according to sex and age category variables. Likewise, it aims to test variables significance in cognitions towards the world and the self according to the level of the spread of posttraumatic stre

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Wed Jan 01 2020
Journal Name
الاستاذ
السلوك التوكيدي وعلاقته بالدفء العاطفي لدى تلامذة الصف السادس الابتدائي
...Show More Authors

الملخص : يعد السلوك التوكيدي من السلوكيات الضرورية للإنسان خصوصاً في مرحلة الطفولة لأنها هي مرحلة تكوين الشخصية وترسيخها لديهم ولأن الطفل الذي يفتقد السلوك التوكيدي، سوف يفشل في التعبير عن مشاعره وآراءه وهذه تشكل مشكلة خصوصاً في السنوات الأخيرة أذ قلت المبادئ والأخلاق الحميدة بسبب التغيرات التي طرأت على شعبنا التي لابد على الوالدين من تلافيها والسيطرة على التلميذ وتزويده بالحب والعاطفة وأشعاره بأنه محبوب

... Show More
Preview PDF
Publication Date
Mon Jan 02 2017
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
Domestic dialogue and its relationship with Self- Transcendence among pupils of grade praimary
...Show More Authors

The dialogue considers a method and life curriculum help to solve many problems as well as the best way to build a healthy family setting supports the growth of children and leads to the formation sound, strong and positive character. It also supports the family relationship. many of family members needs may achieve through what prevails among them such as continuing a comprehensive and deep combines word, deed and feeling it enters the body and soul . So each part strengthens by the other part and exchanges effect The deep domestic dialogue opens hearts between parents and children  Family increases more loving , intimacy , honesty and happiness. So the domestic dialogue became an urgent necessity in the light of many socia

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Thu Sep 01 2022
Journal Name
العلوم النفسية
( التفكك الاسري لدى تلامذة الصف السادس الابتدائي في ضوء بعض المتغيرات)
...Show More Authors

الملخص: لتحقيق أهداف البحث قامت الباحثتان ببناء مقياس للتفكك الاسري اعتمادا على نظرية (باندورا) وتكون بصورته النهائية من (24) فقرة ، وطبق المقياس على عينة البحث البالغة (150) تلميذ وتلميذة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة من مجتمع البحث ،وبعد جمع البيانات تم معالجتها باستعمال الوسائل الإحصائية منها الاختبار التائي، وتحليل التباين الرباعي والاختبار الفائي، وتوصل البحث الى النتائج الأتية :ان أفراد عينة ال

... Show More
Preview PDF
Publication Date
Sun Jan 01 2012
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
اضطراب ما بعد الضغوط الصدمية والعنف لدى طلبة الإعدادية
...Show More Authors

Human beings are under the threat of the environment they are living in. With the course of time, they seriousness of this threat and its effect in changing their life . The most common threat that human beings might pass through is the trauma which is commonly bound with wars. The greater trauma that human beings might have is the threatening sudden facing or death facing. Consequently there would be disorder especially War disorder. This Phenomenon is clearly observed in Iraqi society as Iraq has been passing through continuous wars and disasters namely during and after the American Invasion. These events might lead to changes in Peoples  behavior and to Social Violence. Thus, the Study aims at:

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Fri Feb 08 2019
Journal Name
Journal Of The College Of Education For Women
القیم الاجتماعیة السائدة عند تلامذة الصف الاول الابتدائي
...Show More Authors

The research aims at:
1 - Detection of the degree of social values (truthfulness, honesty, cooperation) of the
primary first class students who compose members of the research sample in general.
2 - Are there significant differences at the level (0,05%) between the average degree of
members of the research sample in the values (truthfulness, honesty, cooperation) among
students enrolled and not enrolled in kindergarten and in general.
3 - Are there significant differences at the level (0,05%) between the mean scores of
individuals in the sample values (truthfulness, honesty, cooperation) in the light of two
variables: A - Gender (male / female), b - enrolled and not enrolled in kindergarten.
Having in mind that

... Show More
View Publication Preview PDF