Preferred Language
Articles
/
wBco_I0BVTCNdQwCUytr
علاقة العوامل الحرجة لنقل المعرفة في فرص النجاح الاستراتيجي" (بحث ميداني في عدد من الكليات الاهلية في مدينة بغداد)
...Show More Authors

المستخلص: تناول البحث الحالي " علاقة العوامل الحرجة لنقل المعرفة في فرص النجاح الاستراتيجي " إذ يحظى موضوعيّ نقل المعرفة والنجاح الاستراتيجي باهتمام متزايد لكونهما من الموضوعات المهمة والمعاصرة، والتي لها تأثير كبير على وجود المنظمات ومستقبلها. ويهدف البحث الى الوقوف على العوامل الحرجة لنقل المعرفة في بيئة التعليم الأهلي العالي والتي تُمكن ( الكليات الأهلية المبحوثة ) من تحقيق نجاحها الاستراتيجي وقد سعى البحث الى الاجابة عن التساؤلات المتعلقة بمشكلة البحث من خلال اختبار الفرضية الرئيسة والفرعية فيما يخص علاقة الارتباط، ولتحقيق اختبارات الفرضيات استخدمت الدراسة الميدانية وطبقت على عينة من العمداء ومعاونيهم و رؤساء الأقسام في عدد من الكليات الاهلية في مدينة بغداد، وبلغت (60) فردا، وتم جمع البيانات من خلال الاستبانة كأداة رئيسة للبحث، كما وتم استخدام عدد من الوسائل الإحصائية لمعالجة البيانات منها: الوسط الحسابي، الانحراف المعياري، ومعامل الارتباط الخطي البسيط (سبيرمان). وكانت ابرز نتائج البحث وجود علاقة ارتباط للعوامل الحرجة لنقل المعرفة (خصائص المعرفة، مُصدر المعرفة، مُتلقي المعرفة ،السياق التنظيمي ) في فرص النجاح الاستراتيجي وان هناك سريان لنموذج الارتباط للبحث. واستناداً إلى ذلك كنت اهم الاستنتاجات ان أدارات الكليات الأهلية استطاعت من توظيف أبعاد العوامل الحرجة لنقل المعرفة (خصائص المعرفة، مُصدر المعرفة ،مُتلقي المعرفة ،السياق التنظيمي ) بأسلوب جمعي لأحداث المزيد من الدعم لفرص نجاحها الأستراتيجي فضلاً عن أستخدامها مجتمعة يقع لها تأثير أكبر من أستعمالها بشكل فردي. واختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات كان من أهمها ضرورة الأستثمار بالعوامل الحرجة لنقل المعرفة وأدامة هذه العوامل وتطويرها لتعظيم القيمة المضافة التي تنعكس على نجاحها الأستراتيجي وتدعيم ذلك من خلال قدرتها على البقاء والتكيف في بيئة شديدة المنافسة وضرورة توظيف أدارات الكليات الأهلية لأبعاد العوامل الحرجة لنقل المعرفة وهي (خصائص المعرفة ،مصُدر المعرفة ،مُتلقي المعرفة ، السياق التنظيمي) بنظرة تكاملية اكثر من تفعيلها بشكل منفرد في تعزيز فرص نجاحها الأستراتيجي

View Publication Preview PDF
Quick Preview PDF
Publication Date
Wed Oct 24 2018
Journal Name
Journal Of Economics And Administrative Sciences
"The Relationship critical factors for knowledge transfer in strategic success opportunities"
...Show More Authors

    The current research discusses "The Relationship critical factors for knowledge transfer in strategic success opportunities", the attention have been increased on knowledge transfer and strategic success subjects because on being one of the important and contemporary issues, which have a significant impact on the existence of organizations and its future. The research aims to identify the critical factors for knowledge transfer in private high education environment which enables (the college community surveyed) to achieve strategic success, also the research sought to answer questions related to research problem by testing a number of major and minor hypothes in correlation, in order to test the hypotheses I us

... Show More
View Publication Preview PDF
Crossref
Publication Date
Fri Dec 01 2017
Journal Name
Journal Of Economics And Administrative Sciences
“The impact of the critical factors for the transfer of knowledge on opportunities and strategic success”
...Show More Authors

The current research discusses “The impact of the critical factors for the transfer of knowledge on opportunities and strategic success ", the attention have been increased on knowledge transfer and strategic success subjects because on being one of the important and contemporary issues, which have a significant impact on the existence of organizations and its future. The research aims to identify the critical factors for knowledge transfer in private high education environment which enables (the college community surveyed) to achieve strategic success, also the research sought to answer questions related to research problem by testing a number of major and minor hypothes in impact, in order to test the hypotheses I used a fiel

... Show More
View Publication Preview PDF
Crossref (1)
Crossref
Publication Date
Sat Feb 01 2020
Journal Name
Journal Of Economics And Administrative Sciences
تأثير المقدرات الديناميكية التسويقية في التوجه الاستراتيجي (دراسة استطلاعية لعدد من المصارف الاهلية/ بغداد)
...Show More Authors

The intensification of competition in the business environment has forced research organizations to develop marketing dynamics that help them to sense and conceptualize market opportunities and uncertainties. Then, the marketing capabilities of the organization are restructured and developed according to mechanisms such as speed, timing, and frequency of application. The problem of most organizations is their lack of interest in capabilities  Marketing dynamics, which represent the most important factor in enhancing their marketing performance, so the objective of the research is to identify the most important capabilities that banks should pay attention to and evaluate their role in determining the strategic direction of th

... Show More
View Publication Preview PDF
Crossref
Publication Date
Thu Dec 19 2024
Journal Name
Economics And Administrative Studies Journal (easj) (formerly Al-dananeer Journal)
تاثير مبادئ حلقة القرار OODA)) في خفة الحركة الاستراتيجية – دراسة ميدانية في عدد من مستشفيات مدينة بغداد
...Show More Authors

The research aims to diagnose the level of relationship and effect of the decision cycle (OODA) principles on strategic agility, aware of the importance of the subject itself as one of the modern themes which were writings around it somewhat limited, as well as pursuing to study it in a field which the nature of its activities requires the a necessary link between the decision cycle principles and strategic agility, the health institutions was the best, (Medical city, Al Yarmouk) both hospitals were selected as a society for research, and doctors working in emergency departments was as a sample, included (26) doctor from the first hospital, and (27) doctor from the Second, total sample was (53) doctor, by applying a number of descriptive st

... Show More
View Publication
Publication Date
Fri Oct 30 2020
Journal Name
Journal Of Economics And Administrative Sciences
المهارات الناعمة للموارد البشرية ودورها في الاداء الاستراتيجي بحث ميداني في عينة من مديريات وزارة التربية
...Show More Authors

The research aims to analyze the relationships of influence and influence between the soft skills of human resources and strategic performance, as the soft skills of human resources constitute the engine for all duties and operations carried out by the organization, and as a result of sharp changes in the environment, it was necessary for this organization to determine the most important financial and non-financial indicators that are required Approving it in achieving strategic performance to ensure its survival and continuity in work. The research problem was represented by a decrease in cognitive awareness of the importance of employing soft skills for human resources in achieving the indicators of strategic financial and non-

... Show More
View Publication Preview PDF
Crossref
Publication Date
Fri Sep 30 2022
Journal Name
Tikrit Journal Of Administrative And Economic Sciences
دور عناصر المزيج التسويقي في تعزيز ولاء الزبون بحث ميداني في مجموعة من أسواق المفرد الكبيرة في بغداد
...Show More Authors

يتمثل الهدف الأساس للبحث بالتعرف على دور عناصر المزيج التسويقي (المنتج، السعر، الترويج، التوزيع، العاملون، الدليل المادي، العملية) في تعزيز ولاء الزبون (الولاء السلوكي، الولاء الموقفي، الولاء الادراكي)، ولغرض تحقيق الهدف اعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي لتحليل فرضيات الارتباط والتأثير للبحث، تم جمع المعلومات من خلال الاستبانة التي عدت لهذا الغرض، وجرى استطلاع آراء (300) زبون من زبائن الأسواق، واستعم

... Show More
View Publication
Crossref (1)
Crossref
Publication Date
Thu Aug 17 2023
Journal Name
Journal Of Al-rafidain University College For Sciences ( Print Issn: 1681-6870 ,online Issn: 2790-2293 )
تأثير الإدارة المرئية في التسارع الاستراتيجي: بحث ميداني
...Show More Authors

استهل البحث مشكلته بدايةً من تشخيص الفجوة النظرية بين الطروحات الفكرية القائمة وصولاً الى إمكانية التطبيق، هادفاً التعرف على تأثير الادارة المرئية بأبعادها (الاظهار المرئي للمشكلات، استمرارية التواصل مع الواقع، تحديد الأهداف) في التسارع الاستراتيجي بأبعاده (وضوح الرؤيا، التركيز على الأهداف، التنفيذ) في الشركات النفطية العراقية. استند البحث في منهجه على وصف الظاهرة وتحليلها، مُختبراً فرضياتهِ في القط

... Show More
View Publication Preview PDF
Crossref
Publication Date
Thu Nov 08 2018
Journal Name
Iraqi National Journal Of Nursing Specialties
المشكالت الصحية المرافقة لالستخدام الخاطئ للحاسوب في مدينة بغداد
...Show More Authors

The Research aimed for identification the significant of health problems that occurrences through
misused of computer for those whom attaches with more than two hours daily and to identification the
nature of demographical characteristics variables and that related variables with using computer. Also to
know the level of user’s knowledge for some attaché’s equipment's and finally creating a new suggested
measurement scale for studying health problems that were occurred through misused of computer.
Creating questionnaire includes several domains (Social problems – family environment, Social problems –
external environment, some health problems attaches with related equipment's, psychological problems,
and hea

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Fri Jun 01 2007
Journal Name
Journal Of Economics And Administrative Sciences
تشخيص عوامل النجاح الحرجة لتفعيل استخدام الحاسوب الشخصي
...Show More Authors

تشخيص عوامل النجاح الحرجة لتفعيل استخدام الحاسوب الشخصي

View Publication Preview PDF
Crossref
Publication Date
Sun Dec 01 2013
Journal Name
Journal Of Economics And Administrative Sciences
تأثير تقيم اداء اعضاء قنوات التوزيع في رضا الزبون–بحث ميداني
...Show More Authors

Abstract

The distribution is one of the elements of the marketing mix key by which companies can to deliver their products through private channels to all customers in right time and right place to check though in which the levels desired by customer satisfaction, the and purpose of the discussion dealt with the preparation of analytical studies to explain the impact of live performance of distribution channels in achieve customer satisfaction in industrial companies, as well as the diagnosis and the reality of the research variables in companies under study and describe the kind of relationship between changers Home on the one hand and the relationship between the variables sub on the other hand, represe

... Show More
View Publication Preview PDF
Crossref