الأخطاء الصوتية الشائعة لدى طلبة معاهد اعداد المعلمين والمعلمات من غير الناطقين باللغة الكردية
تحليل الأخطاء الصوتية في بعض كتب اللغة الروسية الدراسية
تدريس مادة القراءة باللغة الروسية في العراق
ملخّص البحث
تكمن مشكلة البحث في الاكتشاف المبكر لسوء صحة الطلبة النفسية و محاولة ايجاد الحلول اللازمة لها في سنوات الدراسة الجامعية من حيث استخدام المواد الدراسية او اساليب التعامل او اسس العلاج الفردي المتبع من قبل الاساتذة مع الطلاب الذين يعانون من اي خلل نفسي او سلوكي، و ذلك لاهمية الحالة النفسية لمعلمي المستقبل و تاثير سلوكياتهم و انعكاسها على التدريس وعلى الطل
... Show Moreهدف البحث التعرف على الحسرة الوجودية فضلاً عن التعرف على الفروق في الحسرة الوجودية بين الطلبة على وفق متغير النوع (ذكور-اناث) والتخصص الدراسي (علمي – انساني) والمرحلة الدراسية (أول-رابع)، تألفت عينة البحث من (150) طالبة من طالبات الجامعة -كلية الزراعة وكلية التربية البدنية وعلوم الرياضة، وتم تطبيق مقياس البحث -مقياس (الحسرة الوجودية) وهو (من إعداد الباحثة)، وقد اسفرت نتائج البحث عن: - إن طلبة الجامعة لديهم درجة عال
... Show MoreWith the advancement of technology ,the study of cross-cultural communication via on line has become an important and researchable topic in linguistic theory and its applications.The aims of this study are two- fold (a) exploring the influence of cultural diversity on on-line interaction between American native speakers (NSs) and Iraqi non-native speakers (NNSs) of English which, together with other factors might potentially lead to what Thomas(1983) calls "pragmatic failure" (PF), a main cause of communication breakdowns and (b) specifying which type of PF occurs more frequently between the two groups along with the reasons behind such failures. To achie
... Show MoreThe present study is meant to inquire about the training needs of middle stage leaders in Bisha, (Saudi Arabia) from the perspective of teachers. To achieve this purpose, the researcher has designed a questionnaire containing (31) items, distributed to a sample of (157) teacher (male and female) from the target population.
This research has demonstrated that the level of training needs for middle stage leaders was moderately reported with an arithmetic mean equivalent to (2.42), and a standard deviation of (0.36). Results have shown no significant differences at (α=0.05) in the sample’s expectations of the study’s variables.
The study concludes with a list of recommendations such as working on developing training pro
... Show MoreAn individual is considered as a social human being and we notice this trait in all human beings through their continuos interaction and relations between them.
Through his interaction and relationships he expresses himself and his emotions . His relationships with others are achieved through social acceptance and this social acceptance plays an important role in developing his personality . Need for love is an essential part in the psychological formation and when this need for love is well satisfied, this will lead to forma healthy and good personality (not histrionic ) , and without love, satis faction an individual will face many difficulties in his growth . Thus, histr
... Show Moreهدفت الدراسة الحالية للتعرف على درجه الابعاد المجموع العام للنزاهة الاخلاقية لطلبة كليتي التربية البدنية وعلوم الرياضة الفنون الجميلة حسب متغير (التخصص) استخدمت الباحثتان المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي ودراسة العلاقات الارتباطية والمقارنة في جمع وتحليل البيانات وتم اعتماد مقياس (علياء قاسم محمد ،2013)ومن اجل تحقيق اهداف البحث قامت الباحثتان بأعداد مقياس النزاهة الاخلاقية من خلال استخراج الصدق الظاهري
... Show MoreCriticism is inherently impolite and a face-threatening act generally leading to conflicts among interlocutors. It is equally challenging for both native and non-native speakers, and needs pre-planning before performing it. The current research examines the production of non-institutional criticism by Iraqi EFL university learners and American native speakers. More specifically, it explores to what extent Iraqi EFL learners and American native speakers vary in (i) performing criticism, (ii) mitigating criticism, and (iii) their pragmatic choices according to the contextual variables of power and distance. To collect data, a discourse-completion task was used to elicit written data from 20 Iraqi EFL learners and 20 American native speaker
... Show More