Preferred Language
Articles
/
jperc-766
التوافق المهني لمدرسي المدارس الثانوية وعلاقته بمتغيري المرتب والخبرة

    تعد شريحة المعلمين والمدرسين من أهم الشرائح في المجتمع لما لها من أهمية ودور كبيرين  في إعداد الأجيال إلى مراحل  دراسية الجامعية والأعمال والمهام التي يتطلبها منهم المجتمع في المستقبل ، لذا سعت الدوائر والمؤسسات التربوية للاطلاع والوقوف على المعيقات التي يمكن أن تؤثر على هذه الشريحة من حيث الإعداد أو الحجم أو التخصص أو الخبرات من اجل رفد العملية التربوية والمؤسسات التربوية بكل الإمكانيات والظروف سعيا لتحقيق الأهداف التربوية الكبرى والتي أول متطلباتها وجود معلمين ومدرسين مؤهلين لأداء أدوارهم المنهية المتعلقة بالتربية والتدريس .

    وربما يكون التوافق المهني من أهم المتطلبات التي تنعكس سلبا أو إيجابا على سير العملية التربوية، وبالتالي فقد تكون مؤشرا من المؤشرات المهمة التي يمكن من خلالها توقع نجاح المدرس أو المعلم في أداء دوره التربوي. إذ أن المدرس إذا لم يكن متوافقا مهنيا مع مهنة التدريس لأسباب مختلفة، ربما تقوده إلى شعور بعدم الرضا الوظيفي ومن ثم الشعور بالاحتراق النفسي وما يعتريه من أثار سلبية لاتتعدى شخص المدرس فحسب ، بل دوره التربوي أيضا ( الراشدان ، 1995،ص6).

   أما إذا استمر عدم التوافق المنهي لدى المدرس لمدة زمنية طويلة نتيجة لظروف مختلفة قد تكون مادية أو نفسية أو الاجتماعية ( صالح، 1995، ص65). فان ذلك سينعكس على أداء عمله المهني  كما توصلت إليه بعض الدراسات والتي أشارت إلى وجود علاقة بين التوافق المهني وعدم الرضا المنهي والاحتراق النفسي واضطرابات الصحة النفسية (Truch,1980,p75 ) .  

    إن الظروف السابقة التي مرت على شريحة المعلمين والمدرسين فضلا عن الظروف الحالية تتطلب دراسة المتغيرات التي من المتوقع إن تؤثر على توافقهم المهني أو لها اثر ايجابي عيهم لاسيما ونحن نعيش في مرحلة من الحرية تتطلب من المعنيين أو الباحثين في الموضوعات التربوية إن تقف على المعيقات التي يمكن إن تؤثر على توافق المدرس المهني وبالتالي تؤثر سلبا على العملية التربوية والتحصيل الدراسي ، فإذا كنا نسعى نحو التخطيط الصحيح والمناسب للمراحل والأجيال القادمة التي نتمنى إن تبني وتعمر الوطن فلابد أن نبحث في المؤثرات التي ربما تؤثر على مهنة التدريس ومنها المرتبات والخبرة العملية التي سيتطرق لهما الباحثان في بحتهما الحالي والذي يسعى للإجابة على تساؤل يتعلق في هل المرتبات والخبرة تؤثران على التوافق المنهي للمدرسين في المدارس الثانوية ؟ وهو مايسعى البحث الحالي  للإجابة عليه .

أهمية البحث والحاجة إليه:

   يعتقد عالم النفس أبراهام ماسلو بأن الشخص المتوافق هو الذي يستطيع إشباع حاجاته حسب أولوياتها, فيشكل لديه الإحساس بالارتياح والرضا الذي يكون دافعاً قوياً من خلال سعي الفرد ألمستمر لتنظيم حياته وحل صراعا ته وصولا إلى الصحة النفسية التي هي أساس التوافق ( داود, 1988, ص3-5)

    وأشار سجموند فرويد إلى أن الصحة النفسية التي يكون التوافق أحد شروطها تتكون عندما يمتلك الفرد القدرة على الحب والقيام على العمل المثمر، و يحدث هذا عندما يكون هناك انسجام بين المكونات الثلاث للشخصية ( ألهو, ألانا, ألانا العليا ) ( داود وحنا والعبيدي, 1990, ص91-97)

    ويمكن أن نقول بأن التوافق يتمثل في جانب الإدارة البشرية لتغيير الواقع نحو الأفضل وهو ضمن هذه المقاييس يكون أساس تطوره ونموه الذي يتضمن خبرت الفرد الماضية والحاضرة. ولابد من الإشارة هنا  إلى أن حالة التوافق تتم بشكل تدريجي ،فلا يوجد توافق تام أو سؤ توافق تام, وهذا يعني إن حدوثه نسبي  لتعلقه بقدرات الفرد الشخصية ولارتباطه بالثقافة والزمان والمكان. ( مخيمر: 1972. ص15) .

    ونظراً لاختلاف الشخصية وتنظيمها ودوافعها واساليب إشباعها من فرد إلى أخر, فأن مقدار الرضا عن المهنة والتوافق معها يكون  مختلفاً بين الأفراد أيضا. لذا فأن الاهتمام بالمهنة يعكس اصلاً ما تحقق من حاجات نفسية وما أحبط منها. والفارق بين الأفراد يعتمد على ما تحقق من إشباع في تلك الحاجات  في إدراكهم للمهن أو العلاقات الاجتماعية التي تشكل ميولهم ورغباتهم في دخول هذا المضمار من العمل أو العدول عنه، فإذا كانت المهنة تحقق الإشباع للفرد ، يشعر بالرضا عنها ، أما إعاقة إشباعها فسيخلق توتراً ينجم عنه شعور بعدم الراحة مصحوباً بقلق يؤثر سلباً على البناء النفسي والاجتماعي للفرد مما يدفعه إلى القيام بسلوكيات محاولاً إن يعيد إلى نفسه اتزانها الذي اختل ( غالي: 1984, ص39) ( جورارد, 1976: ص35) وهذا يعني إن فاعلية الإنسان واستثارة دافعيته وما يعترضها من احباطات و صراعات هي أعمق من أهدافه المادية لكسب الرزق, على الرغم من انها جزء من الكل الذي ينبغي من ورائه الوصول الى حالة التوازن, واحلال حالة الرضا عن الذات الذي يرتبط ايجابياً بكثير من المفاهيم النفسية ومنها التوافق المهني.

     وعلى الرغم من التغيرات التي حصلت بزيادة رواتب المدرسين إذ أصبح من لديه خدمة راتبه  ما يقارب  500 ألف دينار فما فوق ، والمدرسين الذين تم تعيينهم من جديد  ومن ليس لديهم خدمة كانت رواتبهم قليلة نوعاً ما إذ تصل إلى ما يقارب  إلى 200 . ونظراً للظروف التي يمر بها البلد من تغيرات  اقتصادية وارتفاع الأسعار والحاجات  الظرورية مما أثقل كاهل الفرد العراقي بشكل عام والمدرسين بشكل خاص والذين لربما يؤثر هذا الوضع على رغبتهم في التواصل في العمل الجاد ضمن متطلبات المهنة المهمة والحساسة في المجتمع الذي يعيشون فيه، وكذلك الأمر لربما يؤثر على توافقهم المهني  وهو مادفع الباحثان  للقيام بمثل هذا البحث ضمن شريحة المدرسين في المدارس الثانوية لما لهم من أهمية فائقة وفق طبيعة المرحلة العمرية التي يتعاملون معها فضلا لأهمية دورهم في المجتمع الكبير ودورهم الفعال في إعداد الطلبة لمراحل دراسية جامعية لاحقة تعد المرحلة الثانوية الأساس الفاعل في مستقبلهم الدراسي والمهني  .

أهداف البحث

  • قياس التوافق المهني للمدرسين
  • ايجاد الفروق بين المدرسين أصحاب المرتب العالي والواطئ في توافقهم المهني
  • إيجاد الفروق بين المدرسين من ذوي ا لخبرة الكبيرة والخبرة الصغيرة في توافقهم المنهي .

 

View Publication Preview PDF
Quick Preview PDF
Publication Date
Wed Mar 16 2022
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
Learning Cleverness of Physics Teachers in Secondary Stages According To the Variable Years of Service

This current research aims to reveal the difference between the levels of teaching expertise of physics teachers according to the years of service by answering the following question: does the educational skill level of physics teachers work according to the service? The sample of the study consisted of (225) physics teachers by (125) females (56%), and (100) males (44%), distributed on (4) education directorates in Baghdad governorate on both sides of al-Karkh and al-Rusafa. In order to achieve the aim of the study, the researcher prepared a note card for expertise teaching, consisting of (39) paragraphs distributed into (5) fields. The apparent validity and reliability of the card were verified through an agreement (the researcher hers

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Tue Jun 21 2022
Journal Name
مجلة جامعة الانبار للعلوم الانسانية
Publication Date
Sun Jan 03 2016
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
المعتقدات المعرفية لدى طلبة المدارس الثانوية للمتميزين

The current search is determined by the students of the preparatory stage in the talented schools in the province of Baghdad Rusafa Educational Directorates (first, second, third) and Educational Directorates Karkh (first, second, third) of both sexes(male, female)and for fourth, fifth and sixth classes.

            The researcher reviewed a number of theories that addressed the variables of the research, and to achieve the objectives of the research, The researcher used the foreign measure (Schommer) to measure the Epistemological Beliefs, which is to be finalized (49) items. The researcher translates the research and extract sincerity translator has

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Sun Apr 03 2016
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
Psychological adjustment and social relationship with the phenomenon of violence among children in pre-school stage

The childhood is an important stage in building the character of the individual and where children acquire the most important experiences . providing proper growth requirements of the things follows assist them in achieving a stable and together Childhood is the violence of indicators that can determine whether personal or illness social .the social circumstances experienced community Iraqi and continues through crises successive wars and explosions and the displacement and that these events may lead to changes in the social behavior of individuals and may contribute to the spread of violence in Iraqi society and observed various forms in (home, school, street, and work), so it was natural that a child the first affected by these waves o

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Sun Jan 04 2015
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
مهمات مديري المدارس في ضوء نظام المدارس الثانوية في العراق من وجهة نظر المدرسين

The current research aims know:

1.-level application managers secondary schools and junior high for the tasks set by the high school system in Iraq, from the standpoint of teachers.

  1. statistically significant differences in the extent of the application of secondary school principals and junior high for the tasks set by the high school system from the viewpoint of teachers depending on the variable (sex, specialty, number of years of service).

The researcher used the descriptive analytical method being considered best suited to such studies, for the purpose of achieving the goals of research, the researcher using the questionnai

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Wed Dec 12 2018
Journal Name
Iraqi National Journal Of Nursing Specialties
Evaluation of Quality of Life for Secondary School Students in Kirkuk City

Objective(s):To evaluate the quality of life among secondary and to find out the relationship between students'quality of life and their socio-demographic characteristics of age, gender, residence, marital status, father's and mother's education, and family financial status in Kirkuk City. Methodology: A cross-sectional study is conducted on (100) studentwho are boys and girls aged(13 to 24) years old. These subjects are studying at secondary schools in Kirkuk City.The study is carried out at secondary schools in Kirkuk City from 7th July 7th 2014 to May 7th 2015. A questionnaire is constructed for the purpose

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Thu Oct 01 2015
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
مهارات ما بعد المعرفة لدى طلاب المدارس الثانوية للمتميزين

Acquisition of metacognition has an effective and important role in educational process, so it can reduce difficulties faced by learners during theirunderstanding of the subjects.

Brown (1980) considers that it is conscious and reflective controlcarried out by the individual in his actions and cognitive responses through the use of self-regulation skills (planning, monitoring and evaluation).

The search problem raises through following question: Havestudents  ofhigh school for distinct metacognition?

Metacognition is very important  , so the effective learninginvolves planning and goalsetting, and monitoring the progress of the individual and adapted as needed, and allthese activities are metacognition i

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Sun Jun 30 2019
Journal Name
Journal Of The College Of Education For Women
القيادة الابتكارية لدى مديري المدارس الثانوية في محافظة بغداد

 تكمن مشكلة البحث بان المؤسسات عامةـ والتعليمية منها خاصةفي الوقت الحاضرتواجه ظروف بيئيةتفرض عليها حتمية التغيير ، وذلك بسبب التحولاتالتي تحدثفي عالمناالحالي سواءًكان على المستوىالمحلي أو العالمي أو على المستوىالمؤسسة نفسها مما يجعلمؤسساتنا التربويةبحاجةملحةلمواجهة هذا التغيير القادم وذلك من خلال معالجةالمشكلاتالتي قد تظهر بطرق مبتكرة وابداعية مغايرةللطرقالتقليدية ،وذلك من خلال تهيئة المناخ الت

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Sun Apr 03 2016
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
الأسلوب المعرفي (الاندفاع-التروي) لدى طلاب المدارس الثانوية للمتميزين

What we observe from the weakness of the students in some of different subjects may be due to that students are learning these traditional methods and competing to acquire the mark, and attain their teachers' interest ,then their only aim becomes the academicsuccess, and this is whatcontradicts the modern educational philosophy.

          Education needs to be providing it with new ideas and methodologies toprepare an emerging demonstrated scientific reason to distance them from the tradition and indoctrination that do not create generations able to address theexpected problems.

The cognitive behavior of reflectiveincludes planning skil

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Fri Jul 01 2016
Journal Name
Journal Of Economics And Administrative Sciences
The vocational Adjustment of workers according to the analysis of job and design ((Local Research in the technology al information and communication office in the parliament))

Abstract

The purpose of the present paper is to light on the relationship between jobs design, analysis and its reflections on reinforcing workers' vocational adjustment. The present paper aims to accomplish cognitive and applied goals, top of which, test of functional analysis ability to have effect upon workers' vocational adjustment via job design directly and indirectly owning to the virtual factor practiced by these practices on the sought organization. The problem of the present paper comes with many, the most important is the of how to bolster and back up worker's technical adjustment through good and accurate design for the job.

Based on this problem and goals as to expla

... Show More
Crossref
View Publication Preview PDF