يهدف هذا البحث إلى بيان أن الأديان في مقاصدها وأصولها وفروعها تلتقي على التسامح المؤدي إلى التعايش السلمي بين مجموعة مختلفة في الدين أو اللون أو القومية أو الفكر من خلال إعطاء حرية التعبير والفكر والتمذهب والعقيدة لكل إنسان وإن كان مخالفا معنا؛ حيث تفيذ نصوصها الأحقاد والكراهية، وتدعو إلى التأخي بين البشر محققة بذلك التعايش السلمي المنشود، بل وتحض الإنسان على حماية أخيه الإنسان وصيانة حياته وممتلكاته أيا كانت عقيدته أو قوميته أو لونه فقط هو إنسان مكرم على العالمين؛ حيث جاءت آياتها السمحاء، تمجد الإخاء الإنساني الذي يحمي الحياة، وليس هذا الحث منها على التعايش نظرياً فحسب، وإنما يجب تجسيده عبر خطوات تطبيقية واقعية يكون لها صدى وتأثير لدى أطياف المجتمع الواحد، بل والعالم كافة، فها هي الديانة اليهودية تؤكد التسامح والتعايش السلمي بين البشر حيث ورد في الوصايا: كل ما تكره أن يفعله غيرك بك فإياك أن تفعله أنت بغيرك)) سفر ودعت التعاليم المسيحية إلى مقاومة الشر بالسلام مؤكدة التسامح والسلام والإخاء بين البشر قائلة : ((لا تقاوموا الشر، بل من لطمك على خدك فحول له الآخر أيضاً، ومن أراد أن يخاصمك ويأخذ ثوبك، فاترك له الرداء أيضا إنجيل متى ، 395-40، ويأتي في النهاية الإسلام واضعا قاعدته الجامعة المانعة بأنه : ((لا إكراه في الدين)) سورة البقرة ، الآية 256، وفاتحا الباب على غاربه بعدم الإكراه في كل شيء: العقيدة والرأي بل كل له ما يفكر ويؤمن في إطار التسامح الذي يفرض التعايش السلمي للبشر أجمع، ومؤكدًا أن قيم التسامح الديني هو ما أرادته الحكمة الإلهية لمقتضيات الفطرة الإنسانية وبما يتناسب مع النشأة الاجتماعية وما فرضته المجتمعات المدنية في ظل ثقافة العولمة الحديثة وما تحتاج إليه من قيم حضارية ومدنية نبيلة ، وطارحا ما يؤكد أن المشكلة ليست في الأديان السماوية لكن المشكلة تكمن في ضعف الفهم لدى الكثير من أتباعها ، والمطلوب هنا لا بد من الفهم الصحيح لها وهذا ما يجعل الجميع يرتاح ويعيش الكل في ربوع قيم هذا التسامح في رغد دائم وسعادة وسرور
يتناول هذا البحث اساسيات التعامل بين الرسول الأعظم r وبين المخالفين له في المعتقد، وضرورة التسامح الديني الذي أقره الاسلام وطبقه الرسول الكريم r في حياته، وعلمه لأصحابه الكرام t، وأصناف الناس الذين تعايش معهم الرسول r مدة سيرته العطرة، لاسيما الكفار وأهل الكتاب والمنافقين، مستندا إلى كتب التفسير والحديث النبوي الشريف، وقد جعل الباحث لكل منهم مبحثا مستقلا ، ثم انتهى إلى الخاتمة وأهم التوصيات .
This research deals with the study of the obstacles to peaceful coexistence in Iraq. Therefore, our hypothesis is that these obstacles are not attributed to one reason or to one source. Therefore, peaceful coexistence among the components of Iraqi society remains fragile and vulnerable to collapse and threat at any moment. This society, which is already in need of social relations, needs more than ever to coexist and consolidate it. Through the exercise of democracy in Iraq in a manner that guarantees rights and duties for all, to restore mutual trust between the components of this community in a way that feels they are citizens of the state.
The issue of peaceful coexistence between societies is the topic of the hour, as it is one of the important issues in this era, especially in days when conflicts and conflicts abound, and even wars in the name of religion, gender, race, language, and the like. The world, so that single-mindedness and adherence to one opinion and intolerance to it became the method of dialogue in our world today, as writing in the field of peaceful coexistence, peace-building, tolerance, pluralism, and acceptance of the other is one of the new fields of knowledge in Iraq in general and in Nineveh Governorate in particular, as peaceful coexistence is one of the basic needs And necessary for the presence of individuals in societies, and it requires the achi
... Show Moreدور التعايش السلمي في تحقيق الوحدة الوطنية
Those human societies, which based on pluralism and cultural diversity, can be handled with completely consciously، when converting the contradiction to integration and the collision to coexistence and the transition from intolerance to tolerance. This diversity in communities make individuals differ acconding to the following:
1- The requirements of human nature.
تناولنا في هذه الدراسة التأكيد على تطوير المناهج الدراسية بأتجاه تنمية قيم التسامح والتعايش السلمي ، لان ثقافة التسامح باتت من الضرورات الملحة التي يفرضها الواقع الراهن لمواجهة العنف المجتمعي ، مما يوجب الحرص على ترسيخ القيم الانسانية ، لان التسامح من الصفات التي تحبها النفوس وتنجذب اليها القلوب .
والقيم الاخلاقية والسلوكية كالتسامح وغيرها ، من الامور الرئيسية لعمليتي التربية والتعليم في المدارس وال
... Show MorePeaceful coexistence is not seen as a new topic of secretions of modern civilization, a requirement to solve the problems of our era or one of the indications of urgent immediate needs, rather, tolerance is considered basis for building a state. Therefore, we can touch on the principles and basics of tolerance in the Holy Qur’an, the speeches of the Messenger (may God bless him and grant him peace) and his hadiths, and the principle of brotherhood that he established
Dialogue is one of the basic data of human existence where we find religious, civilizational, educational, and cultural dialogue, and all of these types require interaction with the other that is intellectually, socially, or religiously different. It is the only way through which contact is made between individuals, groups, peoples, and states, and through dialogue, societies get advanced. Dialogue is extremely important in clarifying the true image that resides in the thought of the other side, especially that purposeful scientific dialogue in which the interlocutors are free from fanaticism and extremism. The current study aims to identify the importance of dialogue, conditions for constructive dialogue, types of dialogue, The importan
... Show MoreAbstract The study aimed at demonstrating the reality of sectarian coexistence in Iraq, which was characterized by the tolerance and coercion caused by the successive government policies to govern Iraq and to this day. The study was based on the hypothesis that coexistence between Islamic sects in Iraq can be achieved as long as there are strong bonds linking its components, and these bonds can produce coexistence between the sects based on peace. The study concluded that the hypothesis is correct, in addition to drawing a set of observations aimed at identifying weaknesses for advancing them through the adoption of mechanisms that address these weaknesses to yield towards a genuine peaceful coexistence among Islamic sects in Iraq.