Preferred Language
Articles
/
alustath-2465
(منظومة تعليمية مقترحة لتدريس مادة الاجتماعيات وأثرها في تحصيل طالبات الصف الاول المتوسط)
...Show More Authors

 

يهدف البحث الحالي الى معرفة منظومة تعليمية مقترحة لتدريس مادة الاجتماعيات وأثرها في تحصيل طالبات الصف الاول المتوسط اقتصر البحث الحالي على طالبات الصف الاول متوسط في متوسطة ام المؤمنين للبنات في مدينة بغداد للعام الدراسي 2023-2024، وقد اعتمدت الباحثة تصميماً تجريبياً ذو ضبط جزئي (مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة ذات الاختبار القبلي والبعدي) ،تألفت عينة البحث من (66) طالبة من طالبات الصف الاول متوسط انقسمت الى (33) طالبة في المجموعة التجريبية و (33) طالبة في المجموعة الضابطة ،اعتمدت الباحثة على لقياس المتغيرات التابعة للبحث تمثلت ببناء اختبار تحصيلي مؤلف من (40) فقرة نوع الاختيار من متعدد وقد تم التأكد من صدقه وثباته ، ولتحليل البيانات تم استخدام المعالجات الإحصائية المناسبة اختبار (ت) T. Test، والمتوسطات الحسابية. ومعادلة ألفا كرونباخ، ، وقد اظهرت نتائج الاختبار التحصيلي وجود فروق ذو دلالة احصائيا لصالح المجموعة التجريبية التي درست باستخدام المنظومة التعليمية، وقد استمرت تجربة البحث فصلاً دراسياً هو الفصل الدراسي.

The current research aims to find out a proposed educational system for teaching social studies and its impact on the achievement of first-grade middle school female students. The current research is limited to first-grade middle school students at Umm Al-Muminin Girls’ Middle School in the city of Baghdad for the academic year 2023-2024. The researcher has adopted an experimental design with partial control ( An experimental group and a control group with a pre- and post-test. The research sample consisted of (66) female students from the first intermediate grade, with (33) female students for the experimental group and (33) female students for the control group. The researcher relied on to measure the variables dependent on the research, which was represented by constructing a written achievement test. Of (40) multiple-choice type items, its validity and reliability were confirmed. To analyze the data, appropriate statistical treatments, T-test, and arithmetic averages were used. And the Cronbach alpha equation, and the results of the achievement test showed that there were statistically significant differences in favor of the experimental group that studied using the educational system. The research experiment continued for one semester, namely the academic semester.

View Publication Preview PDF
Quick Preview PDF