Preferred Language
Articles
/
JxiAzJgBVTCNdQwCFMEm
سمات الشخصية المفضلة لدى معلمي ومعلمات التربية الخاصة في العراق (دراسة عاملية)
...Show More Authors

يستهدف البحث الحالي التعرف إلى 1 .بناء مقياس سمات الشخصية المفضلة لدى معلمي ومعلمات التربية الخاصة في العراق من وجهة نظر ذوي اإلختصاص والعاملين في هذا المجال. 2 .مستوى توافر سمات الشخصية المفضلة لدى معلمي ومعلمات التربية الخاصة في العراق من وجهة نظر ذوي اإلختصاص والعاملين في هذا المجال. 3 .داللة الفروق اإلحصائية في سمات الشخصية المفضلة لدى معلمي ومعلمات التربية الخاصة ً في الع ارق من وجهة نظر ذوي اإلختصاص والعاملين في هذا الم لمتغير الجنس )ذكور، جال وفقا اناث(. 4 .داللة الفروق اإلحصائية في سمات الشخصية المفضلة لدى معلمي ومعلمات التربية الخاصة في الع ارق من وجهة نظر ذوي اإلختصاص والعاملين في هذا المجال وفقا : ً لمتغير الخدمة الوظيفية أ. خمس سنوات فأقل، ب. من )10-6( سنة، ج. من )15-11(، د. )16( سنة فأكثر. وأُختيرت عينة البحث بطريقة عشوائية بواقع )400( من معلمي ومعلمات التربية الخاصة، ثم قام فضلة( من وجهة نظرهم، بعد ان تم تحديد ُ الباحث ببناء أداة البحث )مقياس سمات الشخصية الم تسعة ابعاد لسمات الشخصية، وبعد إجراء تطبيق المقياس وتحليل البيانات توصلت النتائج إلى: .1ان السمات التسع – محور البحث الحالي – توافرت بدرجات معقولة ومقبولة بالنسبة لمعلمي ومعلمات التربية الخاصة في العراق. .2قد يكون توافر هذه السمات التسع لدى عينة البحث الحالي بشكل أصيل، بسبب دور الخبرة والتدريبات الدورية الذي يتلقاه هؤالء المعلمين طوال أعوام الخدمة الوظيفية األمر الذي أسهم في رفع درجاتهم. .3وجود فروق ذات داللة إحصائية في سمات الشخصية وفقا العينة األكثر خدمة )16 سنة فأكثر(.

View Publication
Publication Date
Mon Jul 01 2019
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
The Level of Academic Achievement and its Relationship with Some Characteristics of Female Students at College of Education for Girls in Baghdad University: The Level of Academic Achievement and its Relationship with Some Characteristics of Female Students at College of Education for Girls in Baghdad University
...Show More Authors

 

Abstract

Personality is one of the most important elements that should be developed in university student. Thus, we have to develop the positive traits and neutralize the negative traits of students as well as we have to pay attention to the level of student achievement at the same time, the researcher designed a scale to measure the traits of study sample. The research come out with a number of recommendations and proposals, the most important of which Enhancing the positive characteristics of university students in order to reach them to the level of mature personality with mental health. Enhancing the positive role of the high level of achievement by motivating the stude

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Sat Mar 26 2022
Journal Name
مجلة نسق
أنماط الشخصية الإنيكرام (مركز الغريزة) لدى طلبة قسم التربية الخاصة
...Show More Authors

استهدف البحث الحالي تعرف أنماط الشخصية الإنيكرام السائدة ضمن مركز الغريزة لدى طلبة قسم التربية الخاصة، وكذلك تعرف أنماط الشخصية الإنيكرام السائدة ضمن مركز الغريزة لدى طلبة قسم التربية الخاصة وفقاً لمتغير النوع (ذكور، إناث)، ولتحقيق هذه الأهداف تم اعتماد الصورة المختصرة لمقياس أنماط الشخصية الإنيكرام المُعد من قبل (ريسو-هيودسن، 1995)، ترجمة (الياسري، 2004)، (تقنين: السلطاني، 2007)، وقد تم التحقق من الخصائص السيكومت

... Show More
Preview PDF
Publication Date
Tue Apr 01 2008
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
الإذعان وعلاقته ببعض سمات الشخصية لدى موظفي الدولة
...Show More Authors

ان الجزء الاكبر من السلوك الاجتماعي تنظمه المعايير الاجتماعية التي من المتوقع ان يسلك الافراد وفقا لها ، وهكذا فأن الجماعات التي يوجد انسجام بين افرادها سرعان ما تكون اتجاهات وولاءات مشتركة لعدد اكبر من المواقف فعندما ينظم فرد الى جماعة فأن ادراكاته تتغير لتتوافق مع معايير تلك الجماعة .( توق وعدس ، د.ت، ص336).وتؤدي الاسرة دورا اساسيا في اكساب الفرد اتجاهات ومعايير خلقية معينة ثم تقوم الجماعات الثانوية الم

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Thu Jan 31 2019
Journal Name
Journal Of The College Of Education For Women
The Personality types (The Enneagram) among the lecturers of Baghdad University and its relation to some variables
...Show More Authors

The current study is aimed to identify personality types of the lecturers of Baghdad University as well as identify the prevailing types among the lecturers. In addition, the study aimed to identify the significant difference among personality types (The Enneagram) according to the variables of academic title and scientific major . One hundred and ninety four lecturers were involved in this study. In order to achieve the study's aims, the scale of (Baron& Wagele 1994) was used to measure the nine personality types (The Enneagram) that was translated by( Anwar Omar Ibrahim 2012). Some statistical analysis were used and the result demonstrated that Romantic types was found to be the most prevailing types among the lecturers of Baghdad

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Mon Sep 03 2018
Journal Name
Al-academy
The educational means used by teachers of art education in primary schools
...Show More Authors

      Education varies in terms of form and content between verbal and abstract education through the delivery of knowledge and enriching experiences through verbal communication and ephemeral learning and based on sensory experiences that provide visual and audio visualizations that make it imperative to install and retain knowledge and experience. It is obvious that meanings And the concepts grow the more tangible sensory experiences that make the process of communication highly efficient, and the more the learner's acquisition of direct sensory experiences, ie the first source is the life situations and normal circumstances of the process of communication, but if these can not be available It is necessary to a

... Show More
View Publication Preview PDF
Crossref
Publication Date
Wed Mar 15 2023
Journal Name
Al-academy
Dramatic Dialogue And Its Effectiveness In Enhancing The Characteristics Of The Alienated Character In The Television Series
...Show More Authors

Dialogue is one of the pillars of character building in the television series, through which it is possible to identify the most important characteristics and traits of the personality, in addition to its ability to reveal the most important problems at all levels. The following: (How does dialogue contribute to enhancing the traits of the alienated personality?). It therefore aims to identify the effectiveness of the dramatic dialogue in enhancing the traits of the alienated personality represented by (powerlessness, isolation, meaninglessness, objectification, non-standardization and rebellion). (The traits of the alienated character, and the second is the psychological function of the dramatic dialogue), to extract from them the main

... Show More
View Publication Preview PDF
Crossref
Publication Date
Mon Feb 13 2023
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
Challenges Facing Blended Education from the Point Of View of Teachers Teaching Children with Disabilities
...Show More Authors

The current research aims to identify: 1) the challenges facing blended education from the point of view of teachers of students with disabilities. 2) The challenges facing blended education from the point of view of teachers of students with disabilities according to the gender variable (males-females). 3) The challenges facing blended education from the point of view of teachers of students with disabilities, according to the academic qualifications of graduates

(institute-bachelors-masters). 4) The challenges facing blended education from the point of view of male and female teachers, according to the functional service period with students with disabilities (less than 8 years - from 9 to 15 years - 16 years and above). 5) the

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Sun Mar 19 2023
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
Special Education Teachers’ Perceptions of the Factors lead to School Bullying of Students with Intellectual Disabilities in Asir
...Show More Authors

Abstract

This study aims to identify the most prominent factors that lead to bullying of students with intellectual disabilities in primary and middle schools from the perspectives of special education teachers. A quantitative descriptive approach was utilized. A questionnaire was used as a tool for data collection. The sample consisted of (72) male and female teachers from the Asir region in the Kingdom of Saudi Arabia. The results revealed the most prominent factors that lead to bullying as follows: factors associated with the school and its policies, factors associated with peers, factors associated with students with intellectual disabilities, and factors associated with general education teachers. The findin

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Wed Mar 30 2022
Journal Name
Journal Of Educational And Psychological Researches
أنماط الشخصية وعلاقتها بأسلوبي التفكير ( اللفظي – التصوري) لدى طلبة قسم التربية الفنية
...Show More Authors

يَهدف البحث الحالي الى تعرف نمطي الشخصية (أ.ب) وكذلك اسلوبي التفكير (اللفظي – التصوري) لدى طلبة كلية الفنون الجميلة – قسم التربية الفنية .

ومن اجل تحقيق اهداف البحث والتعرف على نمطي الشخصية (أ.ب) فقد اختار الباحث (مقياس كلازر ، 1978) الذي تم استعماله في دراسة ( العاني ، 2013) والذي يتمتع بصدق وثبات جيدين ، ومقياس اسلوبي التفكير (اللفظي والتصوري) لـ(الطائي ،2018) المبني وفق نظرية التشفير الثنائي لمنظرها ( بايفيو – PIAV

... Show More
View Publication Preview PDF
Publication Date
Mon Jan 01 2018
Journal Name
Route Educationl & Social Science Journal
الشخصية المبدعة وعلاقتها بالهناء النفسي لدى طلبة كلية التربية الاساسية
...Show More Authors