المستخلص ان الغرض من موضوع اعادة تصميم الوظائف هو توفير أمكانية قيام الأفراد بأداء عدة مهام في المنظمة الصحية في الوقت نفسه واكتساب الخبرات والمهارات المتنوعة وتحقيق التوافق الانسب بين متطلبات الوظيفة والمنظمة من ناحية وحاجات ورغبات الفرد ودوافعه من ناحية اخرى ،ومن هنا انبثقت فكرة دراسة اعادة تصميم الوظائف لشعبة خدمات نقل الدم في دائرة صحة بغداد الرصافة من اجل تغيير الاساليب التقليدية المتبعة في اداء الوظائف والتي لم تعد قادرة على الوفاء باحتياجات المرضى ، اذ يعد نقل الدم من العناصر الاساسية في الرعاية الصحية وان المساواة في فرص الحصول على الدم المأمون هي حاجة عالمية النطاق وان التبرع بالدم يعد عملاٍ أنسانياٍ يسهم في أنفاذ حياة الالاف من المرضى الذين تكون حالتهم الصحية في أمس الحاجة الى نقل الدم مما ادى الى ظهور الحاجة الى إدخال أساليب جديدة قادرة على تحقيق نتائج سريعة وفائقة في أداء الوظائف ، وتحددت مشكلة الدراسة في التعرف على أهم الاسباب التي تدفع الى اتباع أسلوب أعادة تصميم الوظائف في خدمات نقل الدم وتم الاعتماد على جمع المعلومات النظرية وتنظيمها على وفق منهج التحليل الوصفي في جمع البيانات الميدانية باستخدام قائمة فحص محكمة ، ومن أهم الاستنتاجات التي تم التوصل إليها هي ان خدمات نقل الدم تعاني من نقص انشطة ترويجية وتوعية توجه لعموم فئات المجتمع تهدف الى توفير الدم المأمون للجميع ووجود نقص في الملاكات المتخصصة في مجال عمل خدمات نقل الدم وقلة الدورات المتخصصة في فحوصات الدم وعدم الاستعانة بالوسائل التقنية الحديثة ووسائل الاتصالات المتطورة في نقل البيانات والمعلومات وعدم وجود برنامج واضح لتوفير اجراءات الامان والسلامة المهنية للعاملين وتوفير الحماية من اصابات ومخاطر الوظيفة ، بينما كانت أهم التوصيات هي الحاجة الى تعزيز خدمات نقل الدم بملاكات متخصصة ولها خبرة في مجال الوظيفة وتعزيز المرونة في أداء الوظيفة بما يساعد في تحقيق الموازنة بين المتطلبات الشخصية ومتطلبات الوظيفة وتوفير الحرية والاستقلالية في أداء الوظائف بما يتيح استخدام المهارات المختلفة والحاجة الى وجود قاعدة بيانات ومعلومات حاسوبية عن الارصدة الفعلية لأصناف الدم المختلفة والحاجة الى اقامة دورات تدريبية للعاملين وتوفير الدعم والتكريم لهم من اجل تعزيز الشعور بالتقدير والاعتراف من الادارة حول انجاز الوظائف
يهدف البحث إلى بيان ماهية نظام معلومات ادارة الموارد البشرية المصرفي فضلا عن التعريف بمفهوم اعادة تصميم الوظائف في المنظمات المصرفية اضافة الى تحديد اطر علاقة الارتباط والتاثير بين المتغيرين في قطاع المصارف العراقية بغية تحديد عدد من الوسائل التي يمكن ان تعتمدها الادارات المصرفية في سبيل بناء نموذج عمل متكامل يربط بين مخرجات نظم المعلومات واعتمادها في عملية اعادة تصميم علمية وممنهجة للوظائف و تبر
... Show MoreInformation Technology has become one of the Most Prominent tools in the Era of Technology and Telecommunication of our Digital World. For that Reasons most Organizations had taken the tools Adapted to their Present and Future Directions and for the Improvement for it's Operations and Workability in Internal or External Enviroment. Consequently the Points of Strength Beats the Weakness and as Result of Increase Opportunities and Decrease the Threats Facing these Organizations. This Search has been made to test the Existence or not Existence role of the Information Network Technologies that Include {Internet and Extranet} in Application of Information Technology t
... Show MoreThe purpose of this research is to demonstrate the impact of deposit insurance to reduce banking risks, as banks in various countries of the world face a variety of risks that led to banking and financial crises that led to the failure and bankruptcy of many of its bank, which led to the banks to find quick and appropriate solutions to get rid of these difficulties These solutions include the use of bank deposit protection system for the many risks and sequences of crises that accompanied the Iraqi banking work of thefts, forgery, embezzlement and changing and unstable circumstances. The importance of studying the subject of research through the theoretical framework of banking risks as well as the framework of consideration In order to
... Show MoreThe organizations recognize what the effective role of time management in achieving competitive advantage and success. But the effectiveness depends on integrating some organization actions which perspective are relating with it by significance relations and high affect. From this the research problem is arising، which descripe the recognizing of libraries managers for the role of some organizational actions. The samples from (40) libraries managers are chosen.
The major results: these organizational actions are related and affected on the time management if integrated with one anothers more than if related in separate. &nbs
... Show MoreAnalytical Hierarchy Process (AHP) belongs to the family of Multiple Criteria Decision Making (MCDM) and has, recently, received a wide popularity in decision making regarding supplier selection. The objective of this study is to apply the methodology of AHP on selecting suppliers to supply materials for the Geological Survey and Mining Company (GSMC). Criteria for rating the suppliers and pairwise comparisons were identified by the members of the Tenders Analysis Committee (TAC). In order to judge the internal validity of the AHP, it was applied manually on a sample of fourteen tenders that were analyzed and executed between 2004-2007, then an interactive computerized package was developed
... Show MoreThis research aims at studying a contemporary and modern phenomenon in the Science of management in general and in the field of organizational behavior in private, The organizational learning and managerial empowerment in a governmental organization :"The General Company of Electric Industries" .The dimensions of organizational learning have been defined (Learning Dynamics، organization transformation, individuals empowerment, knowledge management and Technology application) as wells as the dimensions of managerial empowerment (possessing the information and its availability– Independency and the freedom of conduct and knowledge possession) Information has been gathered by a questionnaire distributed on a sample of professiona
... Show MoreAccording to the circumstances experienced by our country which led to Occurrence of many crises that are the most important crisis is gaining fuel therefore, the theory of queue (waiting line) had been used to solve this crisis and as the relevance of this issue indirect and essential role in daily life.
This study Concentrates on modern variable in the human resources management that is Core Competency.
The field study is two of Public organizations, The first is Educational Baghdad Hospital, the other is the state Company for Batteries industry, the problem of the study determincs some questions and hypotheses. The data was Collected by questionnaire which Contains six Core Competences leader ship, Communication, frontline execution, development, innovation and self management .
The sample contains (26) doctores and (28) heads of departments in the company.
The study points out many conclusions, the main of it, there is significant differences amon
... Show More